събота, 4 октомври 2014 г.

Fate / Stay Night (2006) - ревю

Здравейте.
Както сигурно сте забелязали, тези дни съм на вълна визуални новели, в частност Higurashi. Вероятно няма да изненадам никого ако кажа, че аниме жанра и този на визуалните новели са доста силно свързани. Почти всяка история, която можете да разкажете като част от единия феномен, можете да претворите като аниме. Понякога резултатът е добър, понякога е потресаващо ужасен ( просто проверете School Days).
Днес, за да уважа новата адаптация и да отдам чест предишните ще се спра на анимето по  визуалният роман Fate / Stay Night от 2006.
Fate / Stay Night ни отвежда в алтернативна версия на Япония, където съществува град на име Фуюки. Там на определен брой години се провежда велика битка между могъщи магове от целия цвят и техните слуги с една единствена цел. Притежанието на Светия Граал, който обещава едно желание на победителя. Кой не би искал това? Кой не би убил, за да го постигне?
Тук на сцената се появява и нашия главен герой - Широ Емия. Той е обикновен ученик в гимназията, който е сирак и има добър похват като става дума за оправяне на електроуреди. Животът му е нормален, докато не се натъква на една от битките между слугите във войната за Граала и не призовава инцидентно свой собствен слуга - Сейбър.

Чрез Широ научаваме повече за света на маговете и войната. Слугите (Servants) са седем класа - Сейбър (Saber), Арчър (Archer), Лансър (Lancer), Берзъркър (Berserker), Кастър (Caster), Асасин (Assassin) и Райдър (Rider). Те са свързани с господарите си ( или Masters) чрез три командни заклинания и всеки е с различна сила. Както и слугите са личности от историята и фолклора на света - Гилгамеш, Крал Артур, Медуза и т.н.

Господарите от своя страна са представени като от симпатични и добронамерени като Тоосака Рин, през енигматични до пълни психопати. Всеки има различна мотивация да иска Граала, различно минало и отношение към другите играчи.
Битките по между им са интересни, но не е само това. Те почти винаги завършват с един от слугите убит, понякога и в комплект с господаря им. Но с развитието на историята, някои слуги изискват повече подготовка, за бъдат победени, а някои трябва да бъдат убити повече от веднъж.
За героите
Анимето прави така че можете да запомните само тримата главни герои - Широ, Тоосака Рин и Сейбър. Широ започва като този свръх-обикновен тип, който на края на историята е променен от преживяванията си във войната. Тоосака Рин отначало може да бъде заклеймена като типично тсундере (тип персонаж, който се държи дистанцирано и студено, но вътрешно е много мил), но всъщност има достатъчно пълнеж, който я изважда от тази рамка. Сейбър не е просто пионка, която Широ да използва, а й е дадена дълбочина и мотивация. Персонажите не са перфектни, даже те не са ми най-любимите, но са развити, което винаги е плюс. Дадена им е някаква арка и цялото им преживяване не е за нищо.
Малките минуси
Колкото и да е интересна историята на Fate / Stay Night (2006), не може да се мине без няколко проблеми. Ако го гледах в годината му на излизане, когато не бях гледала достатъчно анимета, това щеше да ми е най-любимото. Сега, въпреки че наистина го харесвам, не мога да не отбележа и това, което го потапя малко или много.
Първият проблем е че Широ е идиот. Някои от действията му, могат да бъдат избегнати ако той помислеше за 5 минути. Сериозно! Или вземеше под внимание, че вече е в своебразен Battle Royal и не е добра идея да излиза без Сейбър. Но не, хайде да ходим на училище, като че ли нищо не е станало. Да се държиш добре с другите е окей, да не искаш да ги нараниш също, но има време когато трябва да спреш да си добър с враговете си или ще си казваш предсмъртните желания.
Втори проблем. Как знам, че нашите герои ще победят? Ами... Защото само върху тях се фокусираме. Тоест няма еднакво разпределено време между страните в конфликта. Но ако трябва да гледаме обективно, доста анимета имат този проблем.
И проблем номер три. Защо имам усещането, че изпускам информация? Има неща в историята, които не са обяснени напълно или дори не са със загатнат отговор. Имената на някои от слугите и защо един от тях трябва да убит точно 12 пъти. Защо Тоосака помага на Широ? Да, те са обяснени в оригиналната история, тоест новелата, но не и тук. Адаптациите винаги са по-добре когато не разчитат на източника, за да попълни дупките за тях. С дупки в сюжета ние само си чешем главите и се чудим какво сме изпуснали.
Музика и анимация
С ръка на сърцето, мога да кажа, че най-силно впечатление ми направиха първият опънинг (disillusion на  Tainaka Sachi) и ендинга ( Anata ga Ita Mori на Jyukai) на сериала. Останалото не ми направи голямо впечатление, но това е както винаги въпрос на вкус.
Общият вид на сериала, не нито лош, нито свръх красив. Там където блести са дизайните на героите и бойните сцени. За тях нямам забележки и ми харесаха много.
Препоръки
На 4 октомври 2014 излиза Fate/Stay Night Unlimited Blade Works. Много са тези които се чудят дали да гледат версията от 2006 година. Моят отговор - да, гледайте го. Първо, анимето от 2006 се базира на 1-вия от трите сценария на оригиналната игра. Unlimited Blade Works е вторият сценарий. Освен това предисторията Fate/Zero работи най-добре ако първото сте гледали Stay Night 2006.
Да, старата версия има своите недостатъци, но това не означава, че е лоша. Реално погледнато всеки добър сериал бъка с грешки, минуси, но ние ще го харесваме въпреки всичко. С Fate/Stay Night е същото. След него се върви само нагоре и резултатите са страхотни. Затова и горещо я препоръчвам на всеки заинтересуван в битки, легенди и аниме.
Това е за днес и приятно гледане.

Няма коментари:

Публикуване на коментар