Здравейте,
В един период в живота си, всички сме хващали химикалката и сме решавали да напишем нещо - стих за любимото момиче/момче, собствена песен, разказ, история, фен-фикшън и каквото още можете да се сетите. За някои от нас това е бил моментен гръмоотвод на чувствата, за други важно събитие в техния живот. Едни ще пазят писанията си колкото да се посмеят на акъла си, други ще се опитат да ги превърнат в нещо повече.
Днешният блог е за тези от нас, които пишат като хоби или с по-сериозни намерения. Десет полезни съвета за любителите писатели. Готови ли сте? Добре, да започваме.
1. Важно е да не се вземате прекалено насериозно - бъдете скромни и приемайте критика. Както вие имате мнение за някои писатели, така и другите ще имат мнение за вас. Ако искате да си публикувате нещата на сайт като DeviantArt, очаквайте критика, дори и ако не я искате. Да, на сайта има опция за поискване на критика, но и потребителите ще бъдат услужливи да ви я дадат. Вслушайте се в тях и приемете, че дори вие имате грешки, а не започвайте война от ненужна гордост.
2. Всички сме започнали от някъде, затова не се срамувайте - вашите първи истории или стихове ще ви бъдат свиден спомен, но те няма да са най-доброто. Започнах да пиша когато бях в училище и първите ми истории не са нещо, което сега бих показала на хората. Натрупването на житейски и читателски опит променя сюжета, героите и дори ситуациите в които ги поставяте. Първата ви творба може да бъде трамплин или скеле, върху което да градите.
3. Не бързайте - имате чудесна идея и сядате да я напишете. И сте готови в рамките на 1 месец. Не бързайте да я показвате. Сигурна съм, че сте вложили сърцето си в нея, но й дайте още един месец да подиша. Ама защо, ще попитате вие. Нека ви дам пример. Новата книга на Стивън Кинг Mr. Mercedes е започнала като идея за кратък разказ и в последствие е станала роман. Нека написаното да се уталожи и след като му хвърлите втори поглед, може и да се окаже, че от това може да стане нещо дори много по-добро от черновата.
4. Проучването ви дава предимство - да кажем, че искате да напишете модерна история за герои от Скандинавия, които попадат в клопката на фолклорни създания. Какви ще са тези създания? Феи и елфи, предвождани от Один и Тор. И... Стоп! Когато използвате митологични създания, исторически факти, оръжия и предмети, винаги, повтарям ВИНАГИ си направете добре проучването. Първо, показва, че сте отделили голямо внимание на творбата си. Второ, ви измъква от някои подводни камъни. Ако решите да пишете за герои и създания със скандинавски произход, един поглед върху цялата им митология може да вдъхне нов живот на първоначалната ви идея.
5. Внимавайте със символиката - символите са едно от основните оръжия на писането, било то в поезията или в прозата. Цветовете, животните и природните елементи могат да бъдат силни символи. Но това не означава да ги слагате наляво и надясно безразборно, за да бъдете "готини" или псевдо-интелигентни. Важно е да имате ясна преценка и да можете да ги подберете правилно. Не винаги ви трябва ясен символизъм, понякога можете да сложите и по-завоалиран. Запомнете, символиката и проучването вървят ръка за ръка. Така де, христианска символика в древен Китай ще бъде малко странно, не мислите ли?
6. Тропи, изразни средства и стереотипи - всички сме чували за "Девойката в беда", "Смелият рицар" или "Старият мъдрец", но не е лесно да се работи с тях. "Девойката в беда" е най-познатата, изтъркана и мразена от феминистките идея. Количеството изразни средства, с които можете да си помогнете са хиляди, но да ги обърнете в своя полза без да са изтъркани изисква работа. В днешно време вашата "девойка в беда" вероятно ще израстне в екшън момиче или друга силна фигура. "Смелият рицар" може би ще трябва да бъде спасен и т.н. В друг блог ще ви запозная и с други изразни средства.
7. Трябва да ни пука за вашите герои - създавате герой или героиня. Вие я харесвате, но на нас малко ни е все тая. Проблемът? Нямаме емоционална връзка. Как се появява това? Понякога най-честата причина е че героят е твърде перфектен или с липсващ характер. Ако героят не преминава през трудности, не израства, не се променя, той остава едноизмерен. Да, трудностите може и да не са злободневни, но промяната не трябва да е физическа, а душевна. "Движещият" се персонаж, който е способен да бъде нещо повече от петно мастило върху лист е много по-интересен, от този който не е способен да се промени.
8. Не изтезавайте речника - богатият речник е признак на голяма култура, но претенциозно богатият речник не е. Нека го обясня по този начин. Ако вземете речника и използвате най-редките думи, които ви звучат най-добре и го правите без определен ефект, а само за да кажете "Хей, вижте ме. Аз съм толкова умен!" имате голям проблем. Изисканият език може да бъде използван от герой, който е с определено потекло, образование или социален статус. Това създава опреден ефект върху читателя и впечатление за този герой. Но ако го използвате навсякъде в повествованието и то без да сте наясно със значението и използването на думите ще си навредите.
9. Без "розова проза" - "розова проза" е когато имате голямо описание на детайли с много, много ненужни прилагателни. Описанието прекъсва потока на повествованието и засипва читателя с ненужна информация. Пример от Кристофър Поалини:
Клонът, който Роран бе сложил в огъня, се разцепи надве с приглушено
пукане — явно жаравата го бе нагорещила дотолкова, че малкото вода или
дървесен сок, оцелял под лъчите на слънцето десетилетия наред в жилките
му, се бе превърнал в пара.
Имаме ли нужда да знаем за клона? Не. Нужно ли е да знаем всички тези малки подробности за него? Отново не. Ако ще правите описания придържайте се към поставеното темпо и ги правете само когато е наистина необходимо.
10.Лични фантазии, оригинални идеи и плагиатство - стигнахме и до това. В един момент може всеки от вас да погледне книга на друг автор и да си вземе някои бележки за стила, за начините му на изразяване и т.н. Проблем е когато вземете не само бележки, но започнете да копирате книгата и да твърдите, че идеята е изцяло ваша. Все някой ще се усети, така че не си правете такива експерименти. Във фен-фикшъните това не е голям проблем, защото те са посветени на определени популярни герои, но в истинската литература нещата не стоят по същия начин. Ако писанието ви бъде издадено на друг език - английски, немски, френски, можете дори да станете обект не само на язвителна критика, подигравки, но и да се стигне до съд. Както преди години един руснак беше написал книга с героиня Таня Глотър, която бе чисто копие на Хари Потър и се стигна до съдебен процес срещу него.
Ако идеята е изцяло ваша, но след четене на други произведения, откриете, че някой има почти същата - не се отчайвайте. Работете, работете здраво. Променете идеята парче по парче докато не стане напълно ваша или й дайте свой собствен обрат. Обърнете я с главата надолу, разточете я като лист с точилката, докато не сте напълно доволни. Гледайте на ситуацията по този начин - дали са ви популярна приказка и вие трябва да я пренапишете като я направите толкова оригинална, че всички да ахнат.
Остана да споменем личните ви фантазии. Моля, моля, не използвайте литературата, за да изживеете последната си фантазия. Едно е да пишете за група герои, тръгнали на пътешествие, съвсем друго е да пишете за герой, който е всъщност сте вие и да четем за невероятните преживелици на вашият толкова способен, красив или гениален персонаж. Който както казахме сте вие.
Това е за днес и не изгаряйте на слънце.
Няма коментари:
Публикуване на коментар