Здравейте!
Не ви ли е правило впечатление как в някои популярни през последните години заглавия има тонове неща, които не са наред? Естествено има и елементи, които оправят положението и правят книгата ценна и интересна за четене. Не казвам, че нямат. Но някои елементи се повтарят за добро или за лошо. Днес ще се спра на точно тези от тях, които поне за мен ме отказват малко или много от някои автори.
Имайте предвид, че не съм критик, а просто читател, който е минал през доста книги и който говори от своята гледна точка без да желая да се натрапвам. Все пак хора сме и всички имаме различни мнения. Както се казва - от почитател за почитателите.
10. Описания по-дълги от необходимото - напоследък стана навик почти всяка книга, която се цели да бъде успешна да е 200+ страници. И как ще ги направим? Слагай описание и още едно И ОЩЕ ЕДНО!!! Чувала съм оплаквания, че в книгите на Толкин и Роулинг има прекалени описания. И да, наистина понякога идват в повече, но между двете книги има големи разлики. Толкин описва непознат свят, който никой от нас не виждал. Докато при Роулинг е на места излишно и човек лесно може да се изгуби в тях.
9. Любовни многоъгълници - това е наистина елемент, който в момента е прекалено използван. Щом една поредица го направи продаваем, хайде всички да го използваме. Не знам как преди индустрията с мистериите и книгите за свръхестествено и приключения е функционирала без тях... Защото сега явно само наличието на любовен триъгълник прави нещо бестселър. Просто погледнете някои заглавия.
8. Религьозни идеи - нека се изясним. Нямам нищо против религията. Всеки има право да вярва в каквото иска, ако ще това да са летящи еднорози. Аз съм окей с това. НО когато се прави натрапване на религия и препратки от нея към широка публика, която не знае нищо за това вярване не е окей.
7. Стереотипни персонажи - понякога е забавно да си поиграем с идеята за тъпата блондинка, лудия професор или селския идиот, но когато стоят като картонени фигурки без развитие и без някакъв характер имаме проблем. Стивън Кинг използва стереотипен персонаж наречен magical negro в "Зеленият път", но той има развитие и му е дадено добро оформление, за да изглежда уникален.
6. Добрите са красиви, а лошите - грозни - това и петгодишно може да го измисли! Толкин и други автори са казали едно-две неща по темата. Хората не са такива каквито изглеждат и подобна идея в книга за възрастни е обидна. Но въпреки това в едно заглавие с четири части (няма да спомена името) всички добри герои са прекрасни като външност, а лошите са описани с дразнещи гласове и не особено добре изглеждащи лица. Бестселъри, хора, бестселъри...
5. Толкова са перфектни, че ще се счупят - персонаж без някакви значими минуси не е по вкуса ми. Нека се разберем. Ако персонажът е непохватен, разсеян или говори без да мисли, но всичко това е негово приемущество във всяка ситуация - това не е минус. Помислете за себе си. Вие имате ли само положителни качества? Или само отрицателни? Това, че е измислен герой не го прави имунизиран срещу отрицателни качества. Това е в особена сила за герои описани като реални, като такива, които можете да срещнете на улицата, а всъщност не са такива.
4. Дупки в сюжета или plot holes - добре в доста добри книги и филми ще намерите дупки в сюжета, но когато са като швейцарско сирене тогава вече е проблем. Не, че ще се умре от тях, но не може елементи от сюжета да висят във въздуха на магически въжета.
3. Обиди към интелекта на читателите - когато неща от сюжета просто са сложени там защото изглеждат готино или писателят просто е решил, че е открил топлата вода, а не е. Когато говорех за дупки в сюжета няма как да не се обърне внимание и на вечния проблем с подценяване на чителите. Evermore е книга, която спада към тази категория. Лошата героиня умира по такава тъпа причина, че може да ви докара главоболие.
2. Направете си проучването като хората - добре ще го кажа... В "Здрач" една от героините живее по времето на Голямата депресия и има доста добър живот и е дъщеря на банкер. Как точно е станало това?! Тогава е имало криза на стоковата борса, голяма безработица. Това е периода между двете световни войни. Как е възможно?!?! Тогава и богатите и бедните са имали големи проблеми. Затова е хубаво всеки автор да си направи проучването преди да напише каквото и да било.
1.Сюжетът и дължината на историята - ако рекламирате нещо като "свръхестествен роман" или "детективска история", поне го напишете като такова. Не може една книга в конкретна секция да е 80% боза и 20% конкретния сюжет, заради който е там. И като говорим за бози, не е задължително да се разводнява действието на сюжетната линия с тонове безсмислени сцени, които не водят никъде. Помислете, щяхте ли да четете Агата Кристи, Стивън Кинг, Артър Конан Доил или който и да е от любимите ви автори ако историите им бяха натъпкани догоре с ненужни диалози, описания и сцени, които не водят нито към кулминацията, камо ли пък към някакво развитие на героите.
Това е за днес и дано да попаднете на добро четиво.
Няма коментари:
Публикуване на коментар